Kromě materiální a psychosociální pomoci v terénu pamatovala Charita také na odbornou pomoc a psychickou podporu. Oblastní charita Blansko zřídila 18. června 2002 na pomoc postiženým povodní na Olešnicku bezplatnou krizovou Linku důvěry Povodeň. Počátkem srpna 2002 povodňové hovory postupně řídly – lidé, které vyplavila povodeň na Blanensku, už byli z nejhoršího venku a uvažovalo se o zrušení této linky. Dne 15. srpna 2002 však byla Linka důvěry Povodeň znovu obnovena a její číslo 800100108 bylo zveřejněno v médiích. Oblastní charita Blansko nabídla své služby všem povodněmi zasaženým oblastem. Díky finanční podpoře Evropské unie mohla nabídnout provoz 24 hodin denně a zaměstnat také čtyři povodňové asistenty v terénu: v Českých Budějovicích, Litoměřicích, Plzni a v Praze.

Bezplatná telefonní linka poté sloužila pro všechny povodněmi zasažené oblasti v České republice a byla k dispozici všem, koho jakýmkoliv způsobem zasáhly povodně. Odborní pracovníci LD Povodeň dokázali poskytnout informace o pomoci, kterou může Charita nabídnout, směrovat volajícího k povodňovému asistentovi v jeho místě bydliště, ale současně byli vyškoleni v poskytování krizové intervenční pomoci po telefonu. Mohli tedy pomáhat i lidem v akutní psychické krizi, kterou nebyli schopni zvládnout vlastními silami. Pokud si to klient přál a sdělil své osobní údaje, zajistili pracovníci linky návštěvu povodňových asistentů přímo v klientově domácnosti. Zde asistenti poskytli psychosociální podporu, popřípadě pomohli s vyplňováním podkladů pro zajištění materiální pomoci. 

Zkušenosti z povodní v roce 1997 ukázaly, že tzv. posttraumatický syndrom po katastrofách se může projevit až čtrnáct měsíců po události. Proto tato linka sloužila až do 5. prosince 2003.

 

Povodňové hovory podle diecézí za rok 2002

 

červenec

srpen

září

říjen

listopad

prosinec

Celkem

Nabídka pomoci

7

15

5

3

5

5

40

Stížnost

0

2

0

0

0

1

3

Stálí klienti

1

1

2

1

11

20

36

Požadavky podle diecézí

15

44

31

32

14

21

157

České Budějovice

0

0

0

2

2

0

4

Litoměřice (z toho Mělník)

0

18

9

11

3 (1)

0

41

střední Čechy (z toho Praha)

0

10 (8)

11 (11)

5 (3)

4 (2)

6 (5)

36 (29)

Plzeň

0

0

0

4

1

3

8

Brno

7

2

4

0

1

2

16

Diecéze nelze určit

8

14

7

10

3

10

52

Hovory celkem

23

62

38

36

30

47

236


Povodňové hovory podle diecézí za rok 2003

 

I.

II.

III.

IV.

V.

VI.

VII.

VIII.

IX.

X.

XI.

XII.

Celkem

Nabídka pomoci

26

6

5

1

7

2

1

2

1

0

0

0

51

Stížnost

3

1

2

1

3

1

1

1

0

0

0

0

13

Stálí klienti

43

77

42

53

49

39

45

60

48

49

50

6

561

Hovory a požadavky podle diecézí

48

45

62

36

26

28

24

24

14

19

14

2

342

České Budějovice

3

1

2

1

1

0

0

0

0

0

0

0

8

Litoměřice
(z toho Mělník)

16 (10)

25 (12)

17 (13)

17 (8)

11 (7)

6 (2)

1 (0)

3

1 (1)

0

0

0

97
(53)

střední Čechy
(z toho Praha)

16 (11)

5
(4)

3
(2)

2
(0)

3
(1)

3 (1)

0

1
(1)

0

2 (2)

0

0

35
(23)

Plzeň

2

3

2

0

1

0

0

0

0

0

0

0

8

Brno

2

0

1

1

3

11

9

5

3

3

2

0

40

diecéze nelze určit

9

11

37

15

7

8

14

15

10

14

12

2

154

Hovory celkem

120

129

111

91

85

70

71

87

63

68

64

8

967